MammaTillTheo

Alla inlägg under februari 2012

Av Linda Bäckman - 16 februari 2012 09:36
Kolakakor
Ingredienser:
200 g smör
1.75 dl strösocker
1.5 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 msk ljus sirap
5 dl (310 g) vetemjöl

Gör så här:
Låt smöret bli rumsvarmt. Rör smör och strösocker till en jämn smet med elvisp.

Tillsätt vaniljsocker, bakpulver och sirap och blanda till en jämn smet med elvispen.

Tillsätt vetemjölet och kör med elvispen tills smeten "kladdar ihop sig". Först blir det små smulor men kör tills 
smulorna blir större. Tryck ihop degen till en klump med fingrarna. Ta upp degen på bänken och knåda gärna 
lite så den blir en jämn och fin klump. Dela den i fyra delar.

Rulla ut varje del till längder, ca 40 cm och lägg dem på plåtar med visst mellanrum eftersom degen kommerflyta 
ut vid gräddning. Om degen ramlar sönder lite när man rullar så kan man trycka ihop degen där den gick sönder 
och rulla igen. Ramlar den sönder väldigt mycket så tryck ihop degen igen och knåda den en liten stund och rulla
sedan ut den igen.

Grädda mitt i ugnen 175°C i ca 18-20 minuter till gyllene färg.

Låt svalna bara en kort stund, ungefär 2 minuter på plåten innan du skär dem i sneda bitar. Låt dem sedan svalna
helt, lägg dem gärna på galler med en bakhandduk över.



   
Av Linda Bäckman - 16 februari 2012 09:23

Hinner inte riktigt med att blogga känner jag. Blir lite dåligt med inlägg men ska försöka bli lite bättre.


I tisdags träffade jag Emma =) Vi tog en promenad och sen lunchade på kina, gött som fan kan jag lova. Inte ofta man lyxar på sej "utemat" längre. 

Sen köpte jag grejjer till revbespjäll, pannacotta. och lim till pyssel.

Sen kom mamma och hälsade på och jag fick sova en stund så tog hon Theo. Tack! 

Senare så kom Thimmy och lillebror så vart det lite film.


Igår så vart det körkortsplugg, pyssel, Thimmy bakade och lagade mat här, Pannacotta, kolakakor och pomfritt med revbesspjäll till. Gott som fan kan jag lova!

Mamma kom även hit och åt =)


 


Spelade lite Nintendo 64, Super Mario. Kungspel =D


Sen kom lillebror och det vart lite tv. 








Av Linda Bäckman - 16 februari 2012 09:20

Dag 1 - Min favorit tv serie
Dag 2 – Min dag.
Dag 3 - Dagens klädval.
Dag 4 - En låt med många minnen.
Dag 5 - Något jag vill ha.
Dag 6 - Det här språket vill jag tala flytande.
Dag 7 - Dåliga vanor.
Dag 8 – Bloggfavoriter.
Dag 9 - Mina favoritskor.
Dag 10 - En bild på min handstil.   
Dag 11 - Din bästa vän.
Dag 12 – En bild på mig själv när jag är onykter.   
Dag 13 - Så här är jag i skolan.
Dag 14 - Det här får mig att gråta.
Dag 15 - En person som alltid gör mig glad.
Min son Theo
 
Dag 16 – I min handväska.
Dag 17 - Bästa resan.
Dag 18 - Det här får mig att skratta.
Dag 19 - Det här gör jag aldrig om.
Dag 20 - Bästa filmen.
Dag 21 – Här bor jag.
Dag 22 – 5 saker jag blir irriterad över/tycker är konstigt.
Dag 23 - Så här kommer jag vara som gammal.
Dag 24 - Vad ska mina barn heta.
Dag 25 - Mitt favorit ställe.
Dag 26 - Någon jag vill träffa just nu.
Dag 27 – 5 saker jag ska ha gjort innan jag dör.
Dag 28 - Min profilbild på Facebook.
Dag 29 - 5 sanningar om mig.
Dag 30 - Bästa tidsfördrivet.
 

Av Linda Bäckman - 16 februari 2012 09:14

Dag 1 - Min favorit tv serie
Dag 2  Min dag.
Dag 3 - Dagens klädval.
Dag 4 - En låt med många minnen.
Dag 5 - Något jag vill ha.
Dag 6 - Det här språket vill jag tala flytande.
Dag 7 - Dåliga vanor.
Dag 8 – Bloggfavoriter.
Dag 9 - Mina favoritskor.
Dag 10 - En bild på min handstil.   
Dag 11 - Din bästa vän.
Dag 12 – En bild på mig själv när jag är onykter.   
Dag 13 - Så här är jag i skolan.
Dag 14 - Det här får mig att gråta.
Ibland när man tänker på farmor, farfar, mormor, morfar, Bosse, Stig och hundarna jag haft. Lika så om man kollar på fina filmer så kan det ibland komma en liten tår =P
Dag 15 - En person som alltid gör mig glad.
Dag 16 – I min handväska.
Dag 17 - Bästa resan.
Dag 18 - Det här får mig att skratta.
Dag 19 - Det här gör jag aldrig om.
Dag 20 - Bästa filmen.
Dag 21 – Här bor jag.
Dag 22 – 5 saker jag blir irriterad över/tycker är konstigt.
Dag 23 - Så här kommer jag vara som gammal.
Dag 24 - Vad ska mina barn heta.
Dag 25 - Mitt favorit ställe.
Dag 26 - Någon jag vill träffa just nu.
Dag 27 – 5 saker jag ska ha gjort innan jag dör.
Dag 28 - Min profilbild på Facebook.
Dag 29 - 5 sanningar om mig.
Dag 30 - Bästa tidsfördrivet.
 

Av Linda Bäckman - 14 februari 2012 13:52



Tänkte det var lättast om jag gjorde så här, du förstår nog bäst så =D

Hoppas du ser vad det står, annars är det bara fråga om du undrar över något.




 


Av Linda Bäckman - 14 februari 2012 08:51

Fyll upp en kastrull med kallt vatten, salta och lägg i brockoli.

Låt det koka upp och lite till sen häller du av vattnet.

Lägg broolin i en form.


Lägg i en klick smör/margarin i en kastrull och låt smälta.

Häll i mjöl och röra om tills det blir som en "deg".

Häll i mjölk och röra om då och då.

Häll i salt och vitpeppar.

När såsen tjocknat oc blivit som den ska så lägger du i lite ost och låter det smälta i såsen.

Häll såsen över brocolin och lägg på någon ostskiva.


Du kan även ha med skinka, bacon eller något liknande.


In i ugn på 225 grader tills det ser bra ut =)



 

Av Linda Bäckman - 14 februari 2012 08:43

Igår var det dags för mammagrupp igen =) Kom precis till vi skulle börja efter att ha stressat dit som en tok, 10 över skulle jag börja gå härifrån och vi börja halv. Men men.

Där pratade vi om sjukdommar som våra små kan få och hur vi ska göra då och gjorde gipsavtryck av deras små fötter.


Sen mötte Thimmy upp mej och Theo på BVC, vi gick på Finess och käkade och jag passade på att plugga lite i körkortsboken. Sen tog han Theo och knatade hm till mej medans jag gick till körskolan för ännu en teorikväll.

När jag kom hem så har jag ju lite lyx =P Han har diskat lite, bytt sängkläder och kopplat in mit ljud. Sen var det tvn som gällde och Det okända =)



 

Av Linda Bäckman - 14 februari 2012 08:40

Dag 1 - Min favorit tv serie
Dag 2  Min dag.
Dag 3 - Dagens klädval.
Dag 4 En låt med många minnen.
Dag 5 - Något jag vill ha.
Dag 6 - Det här språket vill jag tala flytande.
Dag 7 - Dåliga vanor.
Dag 8 – Bloggfavoriter.
Dag 9 - Mina favoritskor.
Dag 10 - En bild på min handstil.   
Dag 11 - Din bästa vän.
Dag 12 – En bild på mig själv när jag är onykter.   
Dag 13 - Så här är jag i skolan.
Går inte i skolan men när jag gick så var jag väldit duktig på att skola.
Dag 14 - Det här får mig att gråta.
Dag 15 - En person som alltid gör mig glad.
Dag 16 – I min handväska.
Dag 17 - Bästa resan.
Dag 18 - Det här får mig att skratta.
Dag 19 - Det här gör jag aldrig om.
Dag 20 - Bästa filmen.
Dag 21 – Här bor jag.
Dag 22 – 5 saker jag blir irriterad över/tycker är konstigt.
Dag 23 - Så här kommer jag vara som gammal.
Dag 24 - Vad ska mina barn heta.
Dag 25 - Mitt favorit ställe.
Dag 26 - Någon jag vill träffa just nu.
Dag 27 – 5 saker jag ska ha gjort innan jag dör.
Dag 28 - Min profilbild på Facebook.
Dag 29 - 5 sanningar om mig.
Dag 30 - Bästa tidsfördrivet.
   

Presentation


Ensamstående mamma till världens underbaraste son, Theo.
Jag skriver om våran vardag, Theos utveckling, min viktnedgång, mat/bakning m.m.

Theo Tobias Bäckman

Lilypie First Birthday tickers

Följ min blogg du åxå =)

bloglovin

Fråga mig

55 besvarade frågor

Kategorier

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar =)

RSS

Besökare

Just nu
Idag

Obeskrivlig kärlek

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

                             


Ovido - Quiz & Flashcards